nedeľa, júna 24, 2012

Pýcha a predsudok s anglickým šarmom po slovensky :)

Ani neviem akým zázrakom sa mi ešte pred pár týždňami cez maminu podarilo zohnať lístky na predstavenie Pýcha a predsudok v nitrianskom Divadle Andreja Bagara a vtedy som ešte ani netušila, aké šťastie som vlastne mala.

Potom to už len chcelo zosúladenie termínov, návštevu na Slovensko a perfektnému umeleckému zážitku nemohlo nič stáť v ceste.

 
Takže v skratke: Elizabeth "Lizzy" Bennetová (oduševnená Kristína Turjanová) je mladá, pekná a (zatiaľ) sa úspešne vzpiera diktátu doby, keďže by už dávno mala byť vydatá. V tomto je podporovaná najmä svojim dobráckym, laxným oteckom - pánom Bennetom (Ivan Vojtek), ale v žiadnom prípade nie svojou cholerickou mamičkou (neuveriteľná p. Gabika Dolná), ktorá spolu s bohatým a vplyvným pánom Bingleym (Peter Oszlík) hneď zavetrí šancu na výhodný sobáš. Do toho všetkého sa však zamotá tajomný a snobský pán Darcy (a.k.a. charizmatický Tomáš Maštalír), ktorý sa energickej mamičke ale vôbec nepozdáva. Zo začiatku sa nepozdáva ani samotnej Lizzy, no zrejme vám nemusím hovoriť, ako to skončí :o)

Scéna minimalistická, splnila svoj účel, ale možno príliš statická. Takisto sa mi veľmi páčilo, že pridali rozprávačský hlas, ktorý nahovorila Petra Vajdová a perfektne dopĺňal niektoré pasáže.

K hereckým výkonom: Videla som už zopár predstavení so slečnou Turjanovou a musím povedať, že toto sa mi zrejme páčilo najviac. Oduševnenejší výkon som azda ani nevidela - ona hrala Lizzy ešte aj každým nádychom :)

Pán Darcy v podaní Tomáša Maštalíra mal svoje čaro, ale nemôžem povedať, že by z hercov nejak vyčnieval... Vronského v Anne Karenine proste nič neprekoná :) Každopádne je to kus chlapa a fakt by som chcela vedieť, či muži v tej doby naozaj tak sedávali na stoličkách, aby si nepokrčili kabáty alebo čo...

Myslím, že najväčší potlesk nakoniec aj tak patril rodičom Bennetovým, a to konkrétne pani Gabike Dolnej, ktorá absolútne hviezdila! Možno aj tým, že jej postava bola jednoznačne najkomickejšia - najmä v závere, keď už publikum prerušovalo potleskom hru takmer vždy, keď niečo zadrela :)

Takisto si myslím, že už navždy si budem pamätať meno "Catherine de Bourgh" (tradične skvelá Eva Pavlíková), ktoré keď v tejto hre nezaznelo stokrát, tak ani raz :o)

A ešte mi nedá nespomenúť dva veľké herecké talenty - jednu z piatich sestier Benettových - pojašenú Lydiu hrala skvelá Alena Pajtinková a plukovníka Wickhama hral poslucháč VŠMU Roman Poláčik, po ktorom som po celý čas tajne poškuľovala, snáď ma nikto nevidel :o)

A samozrejme tanečníci - tanečníci boli skvelí, ale boli len v prvej časti (čo ja, personálne, vnímam ako škodu) - tancovala sa totiž štvorylka a jeden chalan z komparzu sa počas celého tancu tak usmieval a tak oduševnene tancoval, že bol proste na zjedenie! :o)

Dĺžka predstavenia 3 hodiny 30 minút síce náročná (prisámbohu, že ma už dávno tak nebolel zadok :)...), ale neviem si predstaviť, že by niektoré pasáže boli vynechané... Vtipné pasáže striedali emotívne a potom sme sa dočkali aj 15-tich minút, kedy boli Lizzy a pán Darcy na scéne úplne sami :) Z toho 10 minút bol Darcyho monológ - proste kvantum textu, ktoré by som sa ja v živote nebola schopná naučiť a to si myslím, že mám celkom dobrú pamäť...

Vtipné momenty boli aj tie nečakané - napríklad keď pani Bennetová pri hysterickej hádke nechtiac opľula svojho manžela, čo si vyslúžilo potlesk z hľadiska :o) A takisto ešte treba spomenúť záverečný výstup, kedy sa na javisku objavili všetky postavy a Lizzy a Darcy sa konečne zblížili - i keď žiadne intímnosti :o) Ti dvaja sa po celý čas ani len jedenkrát nepobozkali! Ale hodia sa k sebe, možno aj to je dôvod, prečo spolu vraj aj v "reálnom živote" randia :o)

Suma-sumárum: Veľmi verné spracovanie anglickej spoločnosti 18-teho storočia - veľa smiechu, veľa emócií a málo obnažených hrudí :o)

Odporúčam široko-ďaleko!

With love, Bety.

1 komentárov:

Mili povedal(a)...

Pýchu a predsudok som videla, bolo to príjemné spracovanie knižnej klasiky...ak je ale toto najlepší herecký výkon aký ste od Kristíny videla, asi zrejme ste nevidela komorný muzikál "Edith a Marlene", kde Kristínka bravúrne stvárnila Edith Piaf. Tento výkon len tak skoro nič neprekoná :o). Kika bola proste fantastická, lepšiu Edith si neviem predstaviť...

M.

Zverejnenie komentára

 
;